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e코너 모터달린 바퀴 현대모비스 개발

디지탈노다지 2021. 12. 4. 00:02
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e코너 모터달린 바퀴 현대모비스 개발

모터달린 바퀴  e코너 모듈이

경기도 고양시 킨텍스에서 열린 "서울 모빌리티 쇼"에서 처음 소개되었습니다...

 

e코너 모터달린 바퀴 현대모비스 개발

제자리에서도 뱅글뱅글 회전이 가능하니 

좁은 공간에서 주차할 경우 매우 유용해 보입니다!

 

e코너 모듈은 차량이 움직일 수 있도록 차량 섀시의 각 코너

(차체에서 차체의 나머지 부분 제거)에 장착된 스마트 휠입니다.

현대모비스가 CES 2018에서 콘셉트 모델을 선보인 후 완제품이 처음으로 공개되었습니다.

 

e-코너 모듈 친환경 도심형 딜리버리 모빌리티 ‘엠비전 투고 - 현대모비스


e코너 모듈의 모든 구성 요소는 전동식으로 구동됩니다.

e코너 모듈의 e는 전기를 의미합니다.

바퀴가 90도까지 회전해 꽃게처럼 옆으로(크랩 주행) 주행이 가능한 것이 가장 큰 특징입니다.

 

핸들을 돌려야 하는 평행 주차는 어려운 운전자들에게 꼭 필요한 기술처럼 보였습니다.
이 e코너모듈은 기존의 부품을 융합하여 완전히 새로운 부품을 만든 것입니다.

무엇보다 이 기술이 주목받는 이유는

제동, 조향, 서스펜션 기능이 e코너 모듈 하나에 집중돼 있기 때문입니다.

기존 차량 내부에 장착된 여러 부품이 한 바퀴에 모인 셈이다.

현대모비스는 e코너 모듈 개발을 통해 전기차의 출력과 주행거리가 늘어날 것으로 기대하고 있습니다.


이 기술 개발에 직접 참여한

민경원 현대모비스 스마트 모빌리티 리서치셀 수석연구원의 서면 인터뷰를 통해

e코너 모듈에 대해 자세히 알아봤습니다.

다음은 일문일답입니다.

질문
- e코너 모듈은 90도 회전이 가능한 것 외에도 다양한 기능이 있는 것으로 알고 있습니다.

 

답변
▲ e코너 모듈의 또 다른 기능은 휠에 주행, 제동, 서스펜션 및 스티어링 기능이 모두 포함되어 있다는 것입니다.

기존 내연기관차는 구동모터, 조향장치, 서스펜션이 차량 내부에 각각 설치돼 실내 공간을 많이 차지합니다.

e코너 모듈이 이 부품들을 모듈화해 한 곳에 결합하기 때문에 사용할 수 있는 실내 공간이 훨씬 넓어질 것입니다.

 

질문
- 저는 자동차 바퀴에 모터가 있다는 것을 상상할 수 없습니다.

 

답변
e코너 모듈의 핵심 기술 중 하나는 '휠 내' 시스템입니다.

모터를 바퀴 안에 넣는다고 생각하면 됩니다.

인휠 시스템을 이용하면 차 안에 바퀴가 4개여서 모터의 수는 4개입니다.

모터 수가 늘어나면 자연스럽게 자동차 출력이 증가하고 주행거리도 개선됩니다.

그리고 각 휠은 모터이기 때문에 각 휠에 대해 독립적으로 힘을 제어할 수 있습니다.

차량의 각 휠에 전달되는 토크를 분배함으로써 핸들링, 차량 안전 및 동력 성능이 향상될 수 있을 것으로 예상됩니다.

 

질문
- 내연기관차와 전기차에 모두 적용되나요?

 

답변
▲ 전기차에만 적용할 수 있습니다.

기존 내연기관차에는 구동축(엔진의 동력을 최종 구동축과 휠을 연결하는 축으로 휠에 전달하는 역할)이 있는데,

이는 해당되지 않습니다.

그러나 대부분의 전기 자동차에는 변속기(변속기)와 구동축이 없습니다.

현대자동차그룹의 전기차 플랫폼(E-GMP)은 4륜 구동 방식으로 전·후방에 각각 1개씩 구동 모터가 배치돼 있습니다.

e코너 모듈이 적용되면 구동 모터가 e코너 모듈의 휠 내부에 이미 장착되어 있기 때문에

승객을 위한 실내 공간이 훨씬 넓어집니다.

 

 

질문
- 개발 과정에서 어려운 점은 없었나요?

 

답변
▲ 기존 부품을 사용하여 완전히 새로운 시스템을 만드는 것이 가장 어려웠습니다.

주행용 인휠 모터 기술, 제동용 전자 브레이크, 조향용 MDPS 모터 등 기존 부품이 e코너 모듈에 적용됐습니다.

기존 부품을 융합하여 완전히 새로운 부품을 만든 것으로 이해할 수 있습니다.

넓은 조타각(150도 이상)을 유지하면서 다양한 외력을 견딜 수 있는 구조개념 아이디어를

내는 것도 넘어야 할 산이었습니다.

하지만 그는 다양한 시도 끝에 이 모듈 개념에 맞는 아이디어를 내고 e-코너 모듈에 적합한 기존 부품을 포장했습니다.

현대모비스의

e코너 모듈이 혁신성을 인정받아 2021 서울모빌리티쇼에서 대상을 받았습니다.

다양한 미래 모빌리티 플랫폼에 적용할 수 있는 확장성과 우수한 기술이 높은 평가를 받았습니다.

확장성은 무궁무진할 것으로 예상됩니다.

PBV(Purpose Built Vehicle)뿐만 아니라 전기 자동차에도 적용될 것으로 예상됩니다.

PBV는 다음과 같은 다양한 용도로 사용됩니다.

 

 

전기차 수소차는 물론,

SUV에도 적용될 수 있는 단계라고 하니 

매우 기대가 됩니다!

 

The motorized wheel "e-corner module" was first introduced at the "Seoul Mobility Show" held at KINTEX, Goyang-si, Gyeonggi-do. The e-Corner module is a smart wheel that is mounted at each corner of the vehicle chassis (the rest of the body removed from the vehicle) to enable the car to move. After Hyundai Mobis introduced its concept model at CES 2018, the finished product was unveiled for the first time.

All components of the 'e-corner module' are electrically driven. The 'e' of the e-corner module means 'Electric'. The biggest feature is that the wheels rotate up to 90 degrees Celsius, allowing them to drive sideways (crab driving) like blue crabs. Parallel parking, which had to turn the steering wheel around, seemed like a necessary skill for drivers in need.

"I'm going to make a completely new part by fusing the existing parts".

Above all, the reason why this technology is attracting attention is that braking, steering, and suspension functions are concentrated in one e-corner module. In other words, several parts mounted inside existing cars were collected in one wheel. Hyundai Mobis expects to increase the output and mileage of electric vehicles by developing e-corner modules.

Through a written interview with Min Kyung-won, senior researcher at Hyundai Mobis Smart Mobility Research Cell, who directly participated in the development of this technology, we learned more about the e-corner module. Next is one question and one answer.

- I understand that the e-corner module has various functions other than the fact that it can rotate 90 degrees.

Another feature of the ▲ e-Corner module is that the wheels include all of the driving, braking, suspension, and steering functions. Existing internal combustion locomotives have drive motors, steering systems, and suspensions installed inside the vehicle, respectively, taking up a lot of indoor space. However, since the e-Corner module modularizes these parts and combines them into one place, the indoor space that can be used will be much wider.

- I can't imagine that there is a motor on the wheel of the car.

One of the core technologies of the ▲ e-Corner module is the 'in-wheel' system. Think of it as putting a motor inside the wheel. Using the in-wheel system, there are four wheels in the car, so the number of motors is four. As the number of motors increases, automobile output naturally increases and mileage also improves. And since each wheel is a motor, the force can be controlled independently for each wheel. It is expected that handling, vehicle safety, and power performance may be improved by distributing torque transmitted to each wheel of the vehicle.

- Is it applicable to both internal combustion locomotives and electric vehicles?

It can only be applied to ▲ electric vehicles. Existing internal combustion locomotives have a drive shaft (which serves to transfer the power of the engine to the wheel as an axis connecting the final drive and the wheel), which is not applicable. However, most electric vehicles do not have transmission (transmission) and drive shafts. Hyundai Motor Group's electric vehicle platform (E-GMP) has one drive motor located in the front and rear respectively on a four-wheel drive basis. If the e-corner module is applied, the cabin space for passengers will be much wider because the drive motor is already installed inside the wheels of the e-corner module.

- Was there anything difficult in the development process?

▲ It was the most difficult to create a completely new system using existing parts. Existing parts such as in-wheel motor technology for driving, electronic brakes for braking, and MDPS motors for steering have been applied to e-corner modules. It can be understood that a completely new part has been created by fusing existing parts. It was also a mountain to overcome to come up with structural concept ideas to withstand various external forces while maintaining a wide steering angle (more than 150 degrees). However, after various attempts, he came up with an idea suitable for this module concept and packaged existing parts suitable for e-corner modules.

Hyundai Mobis' e-Corner Module received the grand prize at the 2021 Seoul Mobility Show in recognition of its innovation. The scalability and excellent technology applicable to various future mobility platforms were highly evaluated.

The scalability is expected to be endless. It is expected to be applicable to electric vehicles as well as Purpose Built Vehicles (PBV). PBVs used for a variety of purposes than passenger cars are even more so. It is expected that e-corner modules that can turn wheels to 90 degrees will be more suitable for PBVs that perform functions such as cafes, hospitals, stores, self-driving buses, and fire trucks.

There are also specific plans. Its goal is to develop a "skateboard module" that can implement actual vehicle functions by controlling four integrated modules by 2023 and introduce PBV mobility solutions by combining it with autonomous driving control technology by 2025.

In the long run, it plans to be applied to robots. This is because the e-corner module has many characteristics of robots. Since robots are mainly designed to operate in flat and smooth indoor environments, it is difficult to drive outdoors, and it is expected that installing e-corner modules will solve these disadvantages.

 

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